van mindfulness naar heartfulness; de kracht van compassie

In de mindfulnesstraining  heb je de relatie onderzocht tussen denken, voelen en lichaam en geoefend om zo open mogelijk die processen te aanschouwen. Je hebt zicht gekregen op je automatische piloot en het verschil ervaren tussen de ‘doe-stand’ en ‘de zijn-stand’. Er is een eerste aanzet gegeven tot radicale acceptatie van lichaam, denken en voelen. Het ontwikkelen open aandacht en milde houding was daarbij een aandachtspunt.

Toch kan onze innerlijke criticus erg sterk zijn. En daarom is er nu een vervolgtraining; mindfulness plus, de kracht van compassie.

In onze (westerse) cultuur denken we bij compassie meestal eerst aan mededogen voor anderen. Het blijkt echter dat compassie ook ontwikkeld kan worden naar onszelf. Zelfcompassie blijkt bevorderlijk te zijn voor ons psychisch en lichamelijk welzijn en voor ons sociale functioneren (MacBeth & Gumley, 2012; Neff, 2012). Een gestaag groeiende hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek toont aan dat zelfcompassie samengaat met:

  • Minder angst om fouten te maken en minder angst voor afwijzing.
  • Meer zelfrespect, sympathie en begrip voor eigen tekortkomingen.
  • Een betere zelfzorg en een gezonder eetgedrag.
  • Meer emotionele intelligentie en een effectievere emotieregulatie, door emoties met vriendelijkheid in plaats van met vijandigheid te benaderen.
  • Meer positieve emoties;  wijsheid, levensgeluk en optimisme.
  • Grotere veerkracht.
  • Meer sociale verbondenheid.
  • Gezonder functioneren van onze hersenen en neurobiologische systemen.
  • Beoefening van zelfcompassie is niet egocentrisch maar zorgt juist voor een gezonde relatie met onszelf en juist ook voor een grotere openheid en mededogen naar anderen. Onder het motto: ‘Vermilder de wereld, begin bij jezelf’ (deze uitspraak is van Frits Koster, mijn docent, lees mijn blog over compassie).

 

vervolgtraining mindfulness

BOEK COMPASSIEDe training bestaat uit 7 bijeenkomsten en bestaat uit geleide visualisaties, meditaties en lichaamsoefeningen. De nadruk ligt op oefenen en ervaren, ondersteund door een cursusboek waarin de laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van neuropsychologie vertaald worden naar praktische oefeningen voor alledag (het is een toegankelijk goed leesbaar boek). Dit komt er zo ongeveer aan bod:

  • Kennis van en inzicht in de drie centrale emotie-regulatiesystemen ; zeg maar het  gevaar- jaag- en zorgsysteem. Hoe die bij jou werken maar ook hoe ze door invloeden van buitenaf uit balans kunnen raken. Of van binnenuit door bijvoorbeeld schaamte en zelfkritiek.
  • Hoe mentale voorstellingen de emotie-regulatiesystemen kunnen beïnvloeden en hoe compassiebeoefening en de ontwikkeling van een ‘innerlijke helper’ de balans helpt te herstellen.
  • Oefeningen in compassievol motiveren, aandacht geven, voelen, redeneren, verbeelden, spreken en handelen. Wat weer niet wil zeggen dat je een engel wordt….

 

meedoen?

De vervolgtraining mindfulness (Mindfulness Based Compassionate Living) is bedoeld voor jou:

  • Als je eerder een mindfulnesstraining hebt gevolgd.
  • Als je hebt ervaren dat mindfulnessbeoefening je goed doet maar dit nog meer wilt integreren in je dagelijkse leven.
  • Als je innerlijke criticus nogal de overhand wil nemen en je meer vanuit zorgzaamheid wilt leven.
  • Als je gemotiveerd bent tot nader zelfonderzoek en vanuit eigen ervaring wilt toetsen wat heilzaam voor je is en wat niet.

Onder agenda en kosten vind je informatie over de komende trainingen.

 

Deel deze pagina:
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail